Op vrijdag 31 oktober gaan we in De Kijl, het natuurgebied dat binnen de omrastering ligt, opslag verwijderen. Hierdoor verandert het mooie gebied en bos en kunnen de bijen en vlinders weer goed bij de heide komen.
We verwijderen kleine boompjes met telescopische takkenscharen en handzagen. Je mag natuurlijk ook eigen materiaal meenemen om te zagen of af te knippen.
Vorig jaar waren we met zo’n 15 personen en dat was erg gezellig en verraste Staatsbosbeheer ons met een broodje kroket. En er is koffie. Kinderen zijn ook welkom. We beginnen rond 9:30 uur en gaan uiterlijk door tot 13:00 uur.
Voor meer informatie en opgave kun je terecht bij Jaap Ruiter.

De eerste buurtborrel is weer op
Het seizoen voor activiteiten begint, daarom is het nodig om even de bezem door het dorpshuis te halen. Graag zouden we wat hulp kunnen gebruiken met wat klusjes. Wat moet er dan gebeuren, en wat kan ik doen?
Op woensdag 24 september is er om 12.00 uur weer lunch-café in het dorpshuis. Het idee is om deze keer iets met patat/friet en snacks te doen. Je kunt kiezen uit frikandel, kroket of kaassoufflé. Uiteraard zijn alle dorpsbewoners weer welkom om mee te eten. Eigenbijdrage is €2,- p.p. incl. koffie en thee. Wel even aanmelden zodat we voor iedereen genoeg hebben.
Vanaf 2 oktober as. wordt er Line Dance Les in onze clubhuis gegeven. Lessen worden op een donderdagavond gegeven van 20:00 uur tot (max) 22:00 uur, 3 maal per maand. Kosten zijn maar €2,50 / pers / les (€7,50/mnd).
Na een uurtje rijden kwamen we aan in het prachtige Ossenzijl, waar om 11.15 uur de rondvaartboot al op ons lag te wachten. De tocht door de Weerribben was adembenemend – een uniek hoogveengebied waar zelfs de eenden fluisteren. De kapitein, en ook gids, vertelde enthousiast en met humor over het gebied, terwijl wij probeerden alle indrukken mee te krijgen. Veel te zien onderweg. Flora en fauna in een uniek gebied in NW Europa en dat zo dicht bij huis. Er werd verteld over de historie van het hoogveengebied, rietsnijden, arbeidershuisjes, dichtgroeiende waterwagen en alle randzaken hieromheen.
Na de rondvaart kregen we een goedgevuld lunchpakket. Broodjes, fruit, een drankje – alles wat je nodig hebt om weer energie op te doen voor het middagprogramma. Tijdens het verorberen van het lunchpakket viel er lichte regen maar dat stopte alweer snel.En toen was het tijd voor de actie: kajakken, fluisterboten en voor sommigen terras chillen met een drankje. Voor de waterliefhebbers lagen de fluisterboten en kajaks klaar. Met goede zin en soms een overschatting van stuurmanservaring gingen we het water op. Sommigen peddelden alsof ze voor de Olympische Spelen trainden, anderen genoten vooral van het dobberen en het uitzicht. Veel kajakkers vielen op door het tegengesteld van elkaar peddelen en overmatig opspattend water. En ja, het was zó stil op het water dat je je eigen gedachten kon horen – of die van je buurman, die per ongeluk de verkeerde kant op stuurde. Ook hier onderweg de waterlelies op aanraakafstand en prachtige stukken natuur die langs de kajaks en fluisterboten gleden.
Op woensdag 28 mei is er om 12.00 uur weer lunch-café in het dorpshuis. Het idee is om deze keer iets met salades te maken. Alle dorpsbewoners zijn welkom om mee te eten.
Hoe kun je duurzaam koken?
Een van de aandachtspunten bij de eigen energieopwekking middels zonnepanelen is het verwerken van de energie die nu terug naar het net gaat. Door het afschaffen van de salderingsregeling en het ongewisse tariefbeleid van overheid en energieleveranciers, komt eigen opslag steeds meer in beeld. Helaas zijn electrische accubatterijen nog steeds erg duur, zeker in relatie met de capaciteit die kan worden opgeslagen. Het is een feit dat er in deze tijd nog geen redelijke mogelijkheden zijn om die opgewekte energie als particulier voor langere tijd op te slaan.